תביעות דיני עבודה מצד עובדים זרים

בשנים האחרונות, ניתן לראות שחלה עלייה בכל הקשור לתביעות דיני עבודה מצד עובדים זרים וזאת כלפי המעסיקים שלהם. על פי החוק במדינת ישראל, יש חובה על המעסיקים לספק תנאי מחייה ושכר הולמים לעובדים הזרים. מעסיקים שיפרו את החוק, צפויים לתביעות ובכלל לקנסות גבוהים.

אז איך אתם כמעסיקים יכולים להגן על עצמכם מפני תביעות ומה יש באפשרותכם לעשות כאשר מוגשת תביעה. על כל אלה, נרחיב בשורות הבאות.

העסקה על פי החוק

אם אתם מעוניינים להעסיק עובדים זרים, יש לבצע זאת על פי התקנות והחוקים. נכון, אין ספק שמדובר על בירוקרטיה ומילוי של המון טפסים וניירת, אך בסופו של דבר, העסקה לפי החוק תשתלם גם לכם וגם לעובדים הזרים.

תנאים סוציאליים

עובדים זרים יהיו זכאים לביטוח בריאות פרטי שישולם על ידי המעסיק. הם אינם זכאים לביטוח בריאות ממלכתי וזאת עקב העובדה שאינם מוכרים כאזרחים או תושבים רשמיים במדינת ישראל. מעסיק שלא ידאג לביטוח כזה צפוי לקנסות ועונשים כמו מאסר בפועל. פוליסת הביטוח תכלול את הכיסויים הבאים: ביקור אצל רופא משפחה, מרשמי תרופות, מתן חיסונים, טיפול וייעוץ של רופאים מומחים, בריאות האישה, רפואת שיניים, בדיקות מעבדה, צילומי רנטגן, בדיקות סיטי, פינוי עם אמבולנס ואשפוז, מתן ציוד רפואי, ביטוח נכות, ביטוח במקרה של מוות ועוד (יש לעיין היטב בפוליסת הביטוח ולבדוק לגבי כיסויים נוספים).

מעבר לכך, עובדים זרים זכאים גם לקבלת הודעה מראש על פיטורים או בכלל על סיום עבודה, לפיצויי פיטורים, להפרשות לפנסיה, לימי הבראה וכמובן יהיו זכאים גם לימי מחלה.

חובת המעסיק היא לדאוג שהעובד הזר, מקבל את כל הזכויות שהוזכרו לעיל וכמו כן זכויות נוספות על פי החוק. מניעת הזכויות תעלה ביוקר, שכן יוגשו תביעות שעשויות להסתכם בתשלומים גבוהים שעשויים לפגוע משמעותית במעסיק. על מנת שתהיו בטוחים שאתם נותנים את כל הזכויות ובכלל מבצעים את כל המוטל עליכם כמעסיקים, יש להתייעץ עם עו"ד דיני עבודה.

סדר ורישום

דיברנו קודם לכן, על התביעות שמגישים עובדים זרים כנגד המעסיקים שלהם. כאן יש תופעה מעניינת, שכן התביעות האלו מוגשות בדרך כלל אחרי מספר שנים שהסתיימו יחסי העבודה.
הבעיה היא שגם אם המעסיק רוצה להוכיח כי פעל לפי חוק, התהליך בפועל מתברר כמורכב וקשה.
על מנת שיהיו כלים מתאימים להתמודדות עם תביעות מסוג זה בעתיד, יש להחתים את העובדים הזרים על הסכם עבודה מסודר ומפורט (שיכלול בתוכו תיאור לגבי תנאי העבודה והתשלום, ימי מנוחה, תנאי סוציאליים וכו'), יש לבצע רישום מדויק של שעות העבודה וכמו כן של התשלומים שהועברו. כך כאשר יש את כל המסמכים האלה, אפשר להפריך את הטענות, במידה ותוגש תביעה נגד המעסיק.

לקריאה נוספת אודות ביטוח רפואי לעובדים זרים לחצו כאן.