סיפורו של עובד זר שלא היה לו ביטוח

סבא מושיקו, הוא הסבא האהוב עלינו ביותר, והשנים שעוברות גורמות לו לירידה חדה בתפקוד,
עד כדי כך שהוא נזקק לעזרה צמודה ומתקשה לעיתים לבצע פעולות יומיומיות פשוטות, כמו החלפת בגדים, כניסה לנוחיות, אכילה עצמאית ועוד.

 

משום שאין ביכולתנו לטפל בו בעצמו, החלטנו (הילדים והנכדים), לשכור עבורו סיוע וניגשנו לחפש עובד/ת זר/ה עבורו ואכן מצאנו אותה.
שמה של העובדת היה ליטא, והיא הצטיירה כבחורה מדהימה והיא אכן הייתה כזאת, רק מה? לא הכרנו את כל החובות שלנו כמעסיקים (של העובדת הזרה) ובין היתר החובה לדאוג לה לביטוח עובדים זרים ובנקודה זו בדיוק, התחילה מפולת שקשה היה לעצור.

וכך היה המקרה שהיה

בדצמבר 2017, החלה ליטא לחוש ברע. היא התעטשה, השתעלה ולמען האמת כל מה שמאפיין אדם מקורר קרה אצל ליטא.
היינו בטוחים שהיא מקוררת ועל כן התגייסנו הנכדים להחליף אותה בטיפול בסבא, כדי לאפשר לה לנוח (נציין שטיפלנו גם בה).
באותם הימים דאגנו שהיא אוכלת כמו שצריך ונחה כמו שצריך, גם כי רצינו שהיא תחזור לטפל בסבא ואנחנו נחזור לשגרת חיינו וגם כי אהבנו אותה ולא רצינו שהיא תמשיך לחוש ברע.

ביום השלישי כשמצבה לא השתפר ואף החמיר במידת מה, חשבנו לקחת אותה אל רופא המשפחה,
אך משום שלא דאגנו מראש לביטוח עבורה, ומשום שהיינו בטוחים כי זו שפעת, נמנענו מכך והמתנו עוד מספר ימים בבית אתה ועם סבא, עד שהיא התחילה לאבד לפרקים את הכרתה,
אז כבר לא הייתה ברירה והובלנו אותה בדחיפות ובאמצעות אמבולנס לחדר מיון שבבית החולים איכילוב.

האמת היא, שכן דאגנו מעט להוצאות האשפוז והבדיקות בבית החולים, אך זה לא מנע מאיתנו להגיע איתה, בכל זאת, בן אדם לא חש בטוב, אנחנו האחרונים שנמנע ממנו טיפול.
כבר בדקות הראשונות החלו הרופאים להביע חשש ממצבה, והם מיהרו לחבר אותה לאינפוזיה ולקחת דמים על מנת לבחון האם היא סובלת מזיהום זה או אחר.

במקביל לאשפוזה, וכמובן שרשמנו עצמו כאנשי קשר של ליטא, דווח לגורמים הרלוונטיים כי היא מאושפזת והיא ללא ביטוח בריאות (שיכול לכסות על ההוצאות) והסתבר כי עצם זה שלא רכשנו עבורה ביטוח בריאות, הרי שעברנו על החוק. מיותר מלציין כי שכרנו את העובדת הזרה בהתאם לחוק ולא הייתה זו עובדת זרה בלתי חוקית ואי רכישת הפוליסה נבעה מחוסר ידע ובתמימות דעים בלבד, אך זה לא עניין אף גורם וכפועל יוצא נאלצנו לשלם עבורה את כל ימי האשפוז והבדיקות שבוצעו בבית החולים ואף נקנסנו עקב אי תשלום על ידי בית המשפט.

ליטא בסופו של יום הרגישה מצוין, היא חזרה לתפקוד נורמאלי לחלוטין וחזרה לטפל בסבא ואנחנו למדנו את הלקח שלנו ורכשנו עבורה ביטוח בריאות. אילו ידענו זאת מראש היינו חוסכים אלפי שקלים.