מעסיק עובד זר? כל המידע כיצד יש להתנהל מול רשויות המס

העולם של ימינו עובר תהליכים משמעותיים ועמוקים של גלובליזציה, מה שמאפשר לנו, בין היתר, גם להעסיק עובדים זרים. העובדים מגיעים מכל קצוות תבל, עובדים בישראל ולפעמים הם אפילו מומחים בתחומם. ובין אם אתם צריכים פועל זר או מומחה זר, תהיינה בירוקרטיה שיש לנהל מול רשויות המס. 

בין אם אתם עוסקים בתחום עיסוק כזה או בתחום עיסוק אחר, ייתכן שבשלב מסוים תצטרכו להעסיק עובדים זרים. עובדים זרים מגיעים ממגוון תחומי העיסוק ומכל קשת סוגי העבודות, מה שמצריך את ההעסקה החוקית שלהם. כחלק מההעסקה החוקית של עובדים זרים, תצטרכו גם להתנהל בירוקרטית מול רשויות המס. הנה המדריך המלא להתנהלות מול רשויות המס כשיש צורך בהעסקת עובד זר. 

כל מה שצריך לדעת על היטל מס העסקת עובדים זרים 

בישראל קיימת תוכנית למען הבראת הכלכלה בארץ. כחלק מהתוכנית להבראת הכלכלה, אם אתם מעסיקים עובד זר אצלכם בעסק, אתם למעשה מחויבים בתשלום של היטל. ההיטל הוא היטל לרשו המיסים וכולם מחויבים בו (כל המעסיקים שנעזרים בעובדים זרים ומעסיקים אותם). 

במקרים מסוימים, המעסיק עשוי גם לקבל פטור היטל לרשות המיסים על עובדים זרים. אם אתם מתכננים להיפגש עם עורך דין מיסים בעל ניסיון, הוא בוודאי יידע לתת לכם את כלל הפרטים בנושא המיסים. כמו כן, עו"ד מיסים גם צריך לציין בפניכם את הנתון הבא: המעסיקים צריכים לשלם היטל העסקת עובדים זרים גם במקרים שבהם מדובר בפליטים ומסתננים שהגיעו מאריתריאה וגם סודאן. 

מה גובה היטל המס שצריך לשלם על העסקת עובד זר? 

מבחינת גובה ההיטל שהמעסיק יצטרך לשלם, מדובר בשיעור של 20% מכלל ההכנסה שמשולמת על ידי אותו מעסיק. יחד עם זאת, קיימים גם תחומי עיסוק וענפים שבהם היטל המס הוא נמוך מ-20%. ישנם ענפים שלמים שבהם היטל העסקת עובדים זרים הוא 15%, כמו למשל הענף של הבניין. 

מעבר לענף הבניין והבנייה, גם בתחום המסעדנות המעסיקים משלמים היטל מס עובדים זרים בגובה של 15%. כמו כן, ענף התעשייה גם מצריך תשלום היטל מס של 15%. נכון לכתיבת שורות אלו, בענף החקלאות המעסיקים פטורים לגמרי מתשלום היטל מס עובדים זרים. 

מה היה גובה היטל המס בענף החקלאות לפני 2016? 

בשנים עברו, עורך דין מיסים היה אומר לכם שיש צורך לשלם 10% מההכנסה בתור היטל מס, גם בתחום החקלאות. אבל כיום זה לא רלוונטי, לפחות עד ה-31.12.2022. תיקון החוק נקבע בתאריך 01.01.2016 וייתכן שבעתיד הוא ישתנה שוב. 

חשוב לציין, מעסיקים שצריכים לשלם היטל העסקת עובדים זרים ולא משלמים אותו כחוק, צפויים לעונש בצורה של קנס או מאסר בפועל. ההמלצה הגורפת היא להישמע לחוקים ולוקי המס בישראל. כל עורך דין מיסים שתשאלו אותו, יגיד לכם תמיד שההישמעות לחוק היא לא בדבר בחירה, אלא בדבר חובה. תעשו את הדברים בצורתם החוקית והנכונה. ובהמשך, תוכלו גם לבדוק את האופציה של החזרי מס הכנסה כתוצאה מהעסקת עובדים זרים. אם תפעלו בצורה חוקית ותגדלו עסקית, אתם תוכלו לישון בראש שקט. אין תחושה יותר נוראית מהתחושה שרשויות המס רודפות אתכם. אל תתנו לזה לקרות.