מידע שימושי לגיל השלישי בנוגע להעסקת עובדים זרים

מידע שימושי בנוגע להעסקת עובדים זרים

עובדים זרים

אנשים מבוגרים שכבר אינם עצמאים, זקוקים לעיתים לסיוע של עובדים זרים. בדרך כלל מדובר בעובדים שהגיעו ממזרח אסיה כדי לעבוד בישראל בעבודות סיעוד וטיפול באנשים הזקוקים לסיוע ביום יום. העובדים האלו מקבלים אשרות כניסה לצרכי עבודה לפרק זמן מסוים ובתום התקופה הם אמורים להגיש בקשה לחידוש וויזת העבודה, כדי שיוכלו להישאר בישראל תקופה נוספת. מדובר בהליך מורכב הכולל התנהלות עם משרדים פרטיים העוסקים בהשמת עובדים, תאגידים ומשרדים ממשלתיים כמו משרד הפנים שמנפיק את האישורים בהתאם למדיניות הממשלתית.

העסקה של עובדים זרים כרוכה בעלויות אשר חלקן משולמות על ידי המוסד לביטוח לאומי ישירות לעובדים וזאת מתוך הקצבה המגיעה לאנשים המבוגרים. את היתרה אמורה המשפחה לשלם מדי חודש לעובד הזר. יש משפחות שמסוגלות לעמוד בעלויות החודשיות האלו ומשפחות אחרות שקשה להן. זו הסיבה שחלק מהמשפחות מבצעות הליך של בית מניב אשר בזכותו הם מקבלים משכנתא הפוכה. בדרך זו הם יכולים לקבל קצבה חודשית בסכום שיסייע להם בהתנהלות הכלכלית ביום יום כולל כיסוי התשלומים הנדרשים לעובד הזר, או לחלופין סכום גבוה חד פעמי.

מסמכים לקבלת עובדים זרים

כדי לקבל אישור של העסקת עובדים זרים פונים למשרד השמה ייעודי למטרה זו. העובדים המיומנים במשרד זה עשויים לסייע לבני המשפחה לבצע כראוי את תהליך הבקשה למשרד הפנים עבור העסקת עובד זר. זמן ההמתנה לקבלת האישור המיוחל הוא ארוך ולכן יש משפחות שמעסיקות בינתיים עובד באופן פרטי לאורך הצורך המשפחתי אם הוא דחוף.
חשוב מאוד לדעת את זכויות העובדים הזרים ותנאי ההעסקה על מנת לא לעבור על החוק !

התאמה של עובד זר

לאחר קבלת האישור, חברת ההשמה שמתמקצעת בנושא זה, בוחנת את הצורך של כל משפחה וזאת כדי להתאים לה את העובד הזר שהוא הנכון ביותר עבורה. ההתאמה מתבצעת בכמה היבטים, הראשון הוא התקשורת, כדי שיוכלו המטפל והמטופל לדבר בשפה אחת ויבינו זה את זה ויהיה קשר איכותי ורציף ביניהם. מעבר לכך חשובה ההתאמה הרפואית כמו לדוגמה היכולת של העובד הזר לבצע מטלות כמו הזרקת זריקות אינסולין יום יומיות לחולי סוכרת. מעבר לכך בני המשפחה מפעילים ביטוח של עובדים זרים ומשלמים להם שכר, חופשות, מחלה, הבראה וכו' על פי החוק.

הסיוע של העובדים

כיוון שהאנשים המבוגרים כבר אינם עצמאיים, הם זקוקים לעובד שיעזור להם בכל תחום בחייהם. זה מתחיל מהצרכים האלמנטריים ביותר כמו רחצה, גזיזת ציפורניים, תספורת, סיוע בלבוש ובהנעלה. ביצוע של קניות הביתה כמו מוצרי מזון וטואלטיקה, הכנת ארוחות חמות והגשת כל הארוחות. יש מקרים שבהם יש צורך לרסק עבורם את האוכל וגם להאכיל אותם.

בנוסף לכך עובדים זרים מגיעים לבית המרקחת כדי לקבל תרופות עבור בני המשפחה, הולכים איתם לרופא ובמידת הצורך מסיעים אותם בכיסא הגלגלים לסידורים, למרפאה וגם לטיולים בשמש הנעימה או באוויר הפתוח בימים שמזג האוויר מאפשר זאת. כך הם מעניקים לאנשים המבוגרים את מלוא המעטפת הנחוצה להם.