כל מה שחשוב לדעת על העסקת עובד זר בתקופת משבר הקורונה

בימים לא פשוטים אלו של משבר הקורונה הנושא של העסקת עובד זר בסיעוד הוא בעל חשיבות עליונה.  מדינת ישראל, כמו רוב מדינות העולם, הכריזה על מצב חירום והוציאה תקנות שונות על מנת להתמודד עם הנגיף. ומצד שני ראשי המדינה והגופים האמונים מנסים להתמודד עם הפגיעה ומצוקת התושבים, באמצעות הקלות על תשלומים, קבלת אבטלה, מענקים וביטול הליכים בירוקרטיים. 

חלק מהקלות אלו נוגעות לקושי בהארכת ויזה לעובד זר בתקופת משבר הקורונה ולמציאת עובדים זרים חדשים בתחום הסיעוד, כאשר השמיים סגורים ועובדים זרים לא יכולים להיכנס לארץ. 

ההקלות לתקופת הקורונה מאפשרות לחלק מהעובדים הזרים שתוקף האשרה שלהם פג במהלך תקופת הסגר להמשיך לשהות בארץ במשך תקופה נוספת ללא צורך בהתייצבות בלשכת משרד הפנים.

הקלה נוספת ניתנת  בהעסקת עובד זר זמני, במקרה והעובד הזר הקבוע נתקע בחו"ל, ניתן להעסיק עובד זר שכבר שוהה בארץ מספר חודשים ללא מעסיק דבר שאינו אפשרי במצב רגיל, וחידוש היתר העסקה בתקופת המשבר.

זכויות העובד בתקופת הקורונה:

עובדים זרים זכאים למלוא הזכויות כמו כל עובד בישראל  ובזכויות נוספות בהתאם לחוק עובדים זרים, בנוסף לזכויות הכלליות, זכאי עובד זר למגורים הולמים, ביטוח רפואי לעובדים זרים, דמי כיס וחופשות. גם בתקופת הקורונה יש לשמור על כל זכויות העובדים הזרים ויש לקיימן במלואן כל העת ומשבר הקורונה אינו פתח לפגיעה בזכויותיהם.

יום חופשי: עובדי סיעוד בדרך כלל שוהים בבית המטופל לאורך כל היום והשבוע, למעט ביום החופשי. אצל רבים עולה החשש בקשר ליום החופשי כיוון שביום זה העובדים נוהגים לנסוע למפגשים חברתיים ומשפחתיים ונחשפים לקהל רחב של אנשים. באופן כזה הופך העובד, המטפל, למקור הדבקה פוטנציאלי.
זכרו כי אין לאסור מהעובד את היום החופשי שלו והוא רשאי לעשות בו כרצונו. עם זאת, על העובד חלות החובות, כמו על שאר אזרחי ותושבי ישראל,  כמו שמירת מרחק ועטיית מסיכה. כמו כן, עובד זר שנאלץ לעבוד ביום המנוחה שלו זכאי לתשלום של 150% משכרו הרגיל. במידה והעובד מממש את זכותו למנוחה חופשית בביתו של המטופל, אינו זכאי לתשלום נוסף.

בידוד: במקרה והעובד הזר נדרש להיות בבידוד עליו לשמור על הכללים ולהימנע מכל מגע עם המטופל הסיעודי. בהתאם להנחיות משרד הבריאות על האדם שנמצא בבידוד לשהות בחדר נפרד ולהימנע ממגע עם בני הבית הנוספים.
במידה והעובד הסיעודי והמטופל שניהם חייבים בבידוד הם יכולים לשהות יחד באותו חדר. במקרה הנוכחי העובד הזר יכול להמשיך לטפל במטופל. החל מה 29.10.2020  עובד שנמצא בבידוד זכאי לדמי בידוד על חשבון המעסיק.

הוצאה לחל"ת: אין אפשרות להוציא עובד זר לחל"ת בדומה לעובד ישראלי, שכן הוא אינו זכאי לדמי אבטלה מהביטוח הלאומי. משמעות הוצאת עובד זר לחל"ת תהיה על חשבונו.

מחלה: עובד זר שנדבק בנגיף הקורונה בעקבות עבודתו זכאי להגיש תביעה בשל נגיף הקורונה מהמוסד לביטוח לאומי. הביטוח כולל גם זכאות לטיפולים רפואיים ושיקום מקצועי.