אם הנכם מעסיקים עובד זר בביתכם חשוב שתדעו כי בישראל זכויות ביטוח בריאות ממלכתי ניתנות רק לתושבי המדינה.
כפועל יוצא מכך, עובדים זרים אינם זכאים לקבלן, ולכן החוק מחייב את מעסיקיהם לרכוש עבורם ביטוח בריאות פרטי.
כלומר, כל מי שמעסיק עובד זר בביתו חייב גם לוודא או לדאוג לכך שיש לו ביטוח בריאות כנדרש בחוק,
מאחת מחברות הביטוח המספקות פוליסות ייעודיות למטרה זו.
חובת ביטוח עובד זר על ידי המעסיק
חשוב לדעת כי מעסיק של עובד זר חייב לוודא או לדאוג לספק לו ביטוח בריאות הולם וכנדרש בחוק,
אחרת המעסיק עלול למצוא את עצמו נתבע לשלם קנסות כבדים, ואף לממן בדיעבד מכיסו הוצאות בריאות שונות של העובד.
מדובר בביטוח הדומה מבחינת היקפו ובמרבית סעיפיו לביטוח בריאות ממלכתי בסיסי, אשר מוענק לכלל תושבי ישראל.
יש לציין כי חובה זו חלה גם על העסקתם של עובדים זרים ששהותם והעסקתם אינה תקפה או חוקית, וכן עבור עובד זר במשרה מלאה או במשרה חלקית.
בנוסף לאמור לעיל, המעסיק נדרש לדאוג כי העובד הזר יבוטח בביטוח לאומי עבור כיסוי תאונות או אבדן כושר עבודה,
מקרה פשיטת רגל של המעסיק, ועבור קצבת אמהות וילדים.
בחירת חברת ביטוח לעובד זר
בחירת החברה לביטוח עובדים זרים נתונה לשיקול דעתו החופשי של המעסיק.
חשוב להבין כי לחברת כוח האדם אין את הזכות לחייב או להכתיב למעסיק בחירה בחברת ביטוח מסוימת
ושהוא רשאי לבחור בחברה המציעה לו פוליסה בתנאים הטובים ביותר עבורו ועבור העובד.
זאת כמובן, בתנאי שחברת הביטוח מספקת פוליסות בריאות רלוונטיות המאושרת על ידי משרד הבריאות ועל ידי המפקח על הביטוח.
הליך רכישת פוליסת ביטוח בריאות לעובד זר
רכישת פוליסת ביטוח עובדים זרים כרוכה במילוי של טופס הצטרפות רלוונטי, בצירוף מענה על שאלון רפואי.
את הטפסים הללו ניתן להעביר ישירות אל חברת הביטוח, או לשלחם במייל או בפקס.
חברת הביטוח בודקת את הטפסים, מעבירה אותם חיתום רפואי ומפיקה פוליסה עבורם.
יש לציין כי הפוליסה שמופקת במחשבי חברת הביטוח נקלטת במקביל גם במחשבי קופות החולים, וכך מאפשרת לעובד הזר ליהנות
משרותיהן ללא צורך בהרשמה ישירה מולן. לצורך מימוש צרכיו הרפואיים באופן יעיל, יסופק לעובד הזר קוד זיהוי אישי ויונפק עבורו כרטיס מגנטי,
דומה לזה של חברי קופות חולים. חשוב להדגיש שבניגוד לפוליסות ביטוח בריאות אחרות, בפוליסה זו אין צורך בתקופת המתנה או הכשרה,
והכיסוי הביטוחי תקף מרגע הפקתה של הפוליסה. יחד עם זאת, הפוליסות תקפות לתקופה של עד שנה, שלאחריה יש לחדשן.
את תשלום הפרמיה של הפוליסה יכול המעסיק להעביר באמצעים שונים, לרבות הוראת קבע, כטיס אשראי, מזומן, שקים או הפקדות בנקאיות.